Vodní nádrž Švihov
Vodní nádrž Švihov známá spíše pod nesprávným názvem vodní nádrž Želivka byla vybudovaná v letech 1965–1974 jako vodárenský systém s největší úpravnou pitné vody v České republice a ve střední Evropě. Její hráz je vysoká 58 m a 620 m dlouhá.
Vodní tunel Želivka měřící 51 km přivádí pitnou vodu z nádrže do Prahy. Tento tunel byl dokončen v roce 1972 a je jedním z nejdelších tunelů světa. Průměr tunelu je 2,6 m. Zásobuje nejen Prahu, ale i velkou část Středočeského kraje.
Zhruba na 77. km dálnice D1 na řece Želivce, která teče do vodní nádrže, je unikátní dvojitý most. Starý most byl nižší a nevyhovoval požadavkům dopravy zejména výškou, šířkou a strmými nájezdy, proto byla na jeho základech ve větší výšce postavena nová vozovka, která je součástí dnešní D1.
Hitlerovy Mosty
Zatopené mosty na vodní nádrži Švihov na řece Želivce jsou zajímavou a v České republice ojedinělou industriální stavbou. Tyto mosty měly být součástí autostrády Plzeň – Košice. Jejich stavba začala v době protektorátu v roce 1939, proto jsou často označovány jako „Hitlerovy mosty“. Z ekonomických důvodů však byla stavba zastavena v roce 1942 a do konce války již nebyla obnovena. Po válce se stavební práce obnovily a mosty (samotné mosty bez jakýchkoliv příjezdových komunikací) byly roku 1950 zkolaudovány. O několik let později se začala budovat na řece Želivce zásobárna pitné vody pro Prahu, čímž došlo k postupnému chátrání mostů, aniž by po nich projel jediný automobil.